Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWeelden, L. van
dc.contributor.authorCrugten, G.G.O.M.J. van
dc.date.accessioned2017-07-07T17:01:19Z
dc.date.available2017-07-07T17:01:19Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26075
dc.description.abstractGrafieken worden veel gebruikt in werk- en studiegerelateerde omgevingen. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de grafieken makkelijk en snel de benodigde informatie overbrengen. Dit onderzoek vergelijkt aan de hand van de metafoor meer is omhoog verticale en horizontale staafdiagrammen met elkaar. Er wordt gekeken of de metafoor invloed heeft op de verwerkingstijd van horizontale en verticale staafdiagrammen. Twee vragenlijsten werden willekeurig verdeeld over 44 proefpersonen. De ene vragenlijst bevatte 40 verticale staafdiagrammen plus een voorbeelddiagram, de andere bevatte 40 horizontale staafdiagrammen plus een voorbeelddiagram. Aan de deelnemers werd gevraagd om vragen te beantwoorden die telkens onder de staafdiagrammen werden gegeven. De stellingen konden simpelweg beantwoord worden met ‘waar’ of ‘onwaar’. De reactietijd van de proefpersonen werd hier gemeten. Uit de resultaten blijkt dat het type staafdiagram geen effect heeft op de reactietijd.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent791649
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleVerticale staafdiagrammen versus horizontale staafdiagrammen: het effect van de metafoor ‘meer is omhoog’ op de reactietijd
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record