View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Invloed van Tweetaligheid op de Non-woord Repetitietaak en het Verband tussen Prestaties op Non-woord Repetitietaken en Woordenschat

        Thumbnail
        View/Open
        Hassing, LJG-5620384 form.doc (44.5Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Hassing, L.J.G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek richtte zich op de vraag wat het effect is van tweetaligheid op twee verschillende non-woord repetitietaken (NRT’s) en wat het verband is tussen prestaties op de NRT en woordenschat. De steekproef bestond uit 86 normaal ontwikkelende kinderen van 4 en 5 jaar, waarvan 56 ééntalige en 30 tweetalige kinderen. Bij deze kinderen zijn twee NRT’s afgenomen: De Quasi-Universele Nonwoord Herhaaltest (QU-NWRT) en de Schlichting Pseudowoordentest (PsW). Daarnaast is de Peabody Picture Vocabulary Test (PPVT) afgenomen voor het meten van woordenschatkennis. De variantieanalyses laten zien dat er geen significant verschil is tussen de prestaties van één- en tweetalige kinderen op de QU-NWRT en de PsW. Daarnaast blijkt uit de correlatie-analyse dat er zowel voor één- als tweetalige kinderen, geen significante correlatie is tussen non-woord repetitie en woordenschatkennis. De resultaten zijn mogelijk te verklaren vanuit een kleine selecte steekproef. Verder onderzoek is nodig om inzicht te krijgen wat het effect is van tweetaligheid op de NRT.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25949
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo