Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBlom, E.
dc.contributor.advisorBoerma, T.
dc.contributor.authorHassing, L.J.G.
dc.date.accessioned2017-06-13T17:01:36Z
dc.date.available2017-06-13T17:01:36Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25949
dc.description.abstractDit onderzoek richtte zich op de vraag wat het effect is van tweetaligheid op twee verschillende non-woord repetitietaken (NRT’s) en wat het verband is tussen prestaties op de NRT en woordenschat. De steekproef bestond uit 86 normaal ontwikkelende kinderen van 4 en 5 jaar, waarvan 56 ééntalige en 30 tweetalige kinderen. Bij deze kinderen zijn twee NRT’s afgenomen: De Quasi-Universele Nonwoord Herhaaltest (QU-NWRT) en de Schlichting Pseudowoordentest (PsW). Daarnaast is de Peabody Picture Vocabulary Test (PPVT) afgenomen voor het meten van woordenschatkennis. De variantieanalyses laten zien dat er geen significant verschil is tussen de prestaties van één- en tweetalige kinderen op de QU-NWRT en de PsW. Daarnaast blijkt uit de correlatie-analyse dat er zowel voor één- als tweetalige kinderen, geen significante correlatie is tussen non-woord repetitie en woordenschatkennis. De resultaten zijn mogelijk te verklaren vanuit een kleine selecte steekproef. Verder onderzoek is nodig om inzicht te krijgen wat het effect is van tweetaligheid op de NRT.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent45568
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleDe Invloed van Tweetaligheid op de Non-woord Repetitietaak en het Verband tussen Prestaties op Non-woord Repetitietaken en Woordenschat
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTweetaligheid; non-woord repetitie; woordenschat.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record