Ouderlijke echtscheiding en schools functioneren
Summary
Jaarlijks zijn er naar schatting 70.000 kinderen betrokken bij de echtscheiding van hun ouders. Ouderlijke echtscheiding is een transitie die gevolgen heeft op meerdere gebieden. Deze thesis richt zich op het academische functioneren van kinderen na scheiding. Daarbij wordt er gekeken naar de invloed van de duur sinds de echtscheiding op het schools functioneren en het verschil tussen jongens en meisjes hierbij. Er is gebruik gemaakt van longitudinale data van leerkrachten en kinderen van het effectonderzoek naar de interventie Kinderen In Echtscheiding Situatie (KIES). Aan het onderzoek deden in totaal 156 leerlingen mee (N = 156), waarvan 78 meisjes en 78 jongens. Uit de resultaten blijkt dat jongens na scheiding gemiddeld hoger scoren op de Competentiebelevingsschaal voor Kinderen (CBSK), maar dat meisjes na scheiding hogere gemiddelde cijfers halen. Daarnaast is het zo dat hoe langer de duur sinds de echtscheiding is, hoe lager de gemiddelde cijfers zijn bij de meisjes. Dit resultaat is niet in overeenstemming met de verwachting die bij de start van het onderzoek is opgesteld. De uitkomsten van het onderzoek kunnen door professionals in het onderwijs gebruikt worden bij de toepassing van de Wet Passend Onderwijs en het opstellen van een scheidingsprotocol voor scholen. Toekomstig onderzoek moet zich richten op een verklaring van de verschillen tussen jongens en meisjes met gescheiden ouders in de gemiddelde cijfers.