#SeeYou2Learn! Leerling coaching via WhatsApp om leermotivatie en mediawijsheid te verhogen.
Summary
De huidige studie toont een eerste meting met de interventie #SeeYou2Learn. Bij dit programma worden scholieren tijdens hun toetsweek begeleid via WhatsApp. De interventie heeft daarbij de doelstelling om de leermotivatie en de mediawijsheid van leerlingen te verhogen zodat zij tot betere schoolresultaten kunnen komen. In deze pilotstudie is geëxperimenteerd met drie intervenerscondities: begeleiding door een docent, een persoon van buiten de school of een ouder schoolgenootje – de zogenoemde peer-coaching. 79 Scholieren uit een eerst klas van het vmbo participeerden in het onderzoek. Zij kwamen uit drie verschillende klassen die elk een andere begeleidingsvorm ontvingen. Op de nameting van de studie rapporteerden de leerlingen geen hogere motivatiescore maar wel een significante toename in mediawijsheid in vergelijking met de voormeting van het onderzoek. De begeleiding via peer-coaching bleek daarbij de beste resultaten op te leveren. Deze bevindingen worden in de huidige studie besproken en gekaderd in de beschikbare kennis op het onderzoeksgebied.