View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Marketingstrategie versus idealen. Kosmopolitische discoursen in televisiereclames van Coca-Cola en het Rode Kruis

        Thumbnail
        View/Open
        Anouk Heeres, OSIII Kosmopolitisme (echte).docx (47.61Kb)
        A. Heeres, OSIII Kosmopolitisme.docx (47.61Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Heeres, A.T.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze scriptie is onderzocht in hoeverre televisiereclames van Coca-Cola en het Rode Kruis in de periode 1980-2016 een kosmopolitisch wereldbeeld hebben uitgedragen. Daarbij staan de thema’s klasse, ras en gender centraal. De twee organisaties zijn los van elkaar geanalyseerd, waarna er een vergelijking is gemaakt. Er wordt uitgegaan van moreel kosmopolitisme, waarin gelijkheid van mensen een belangrijk concept is. Uit het onderzoek bleek het volgende: - Op het gebied van klasse en ras vindt er zowel bij de reclames van Coca-Cola, als die van het Rode Kruis diversificatie plaats. - Coca-Cola portretteert de verschillende klassen en rassen in toenemende maten een gelijke positie. - Het Rode Kruis versterkt onderlinge verschillen en ongelijkheid in de representatie van klassen en rassen. - Op het gebied van gender is er gedurende de hele genoemde periode in reclames van Coca-Cola sprake van ongelijkheid. - In de reclames van het Rode Kruis is er op het gebied van gender in de jaren 80 gelijkheid, waarna de traditionele genderrollen terug komen. Voor de analyse is er gebruik gemaakt van reclames uit de collectie van het Reclame Arsenaal, waar de Coca-Cola reclames uit 1983, 1995 en 2002 en de Rode Kruis reclames uit 1988 en 1996 vandaan komen. De Coca-Cola reclame uit 2015 komt van het YouTube-kanaal van Coca-Cola Nederland. De reclames van het Rode Kruis uit 2009 en 2015 komen van het YouTube-kanaal van het Nederlandse Rode Kruis.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25684
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo