View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het effect van mindfulness op het automatische proces van lezen

        Thumbnail
        View/Open
        ScriptieAshleyWeller.pdf (643.9Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Weller, A.V.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoeksartikel is onderzocht of een meer mindful persoon onbewust minder aandacht besteedt aan emotionele stimuli dan een minder mindful persoon. Dit werd onderzocht door middel van een Emotionele Stroop Taak (EST) die automatische reacties op tekstuele stimuli meet. Participanten moesten zo snel en juist mogelijk de kleur van een sociaal evaluatief woord in een zin noemen zonder aandacht te besteden aan het woord zelf. De mate van mindfulness van de participanten werd bepaald aan de hand van de Nederlandse vertaling van de Mindful Attention Awareness Scale (MAAS). Het onderzoek borduurde voort op het onderzoek van De Mulder, Struiksma en van Berkum (In preparation) en vond dezelfde resultaten: zinnen met neutrale en beledigende woorden werden langzamer verwerkt dan zinnen met complimenterende woorden. Het maakte hierbij niet uit of de zin gericht was op de proefpersoon zelf of op een ander. In dit onderzoek is, in tegenstelling tot de verwachting, geen effect gevonden van de mate van mindfulness op de resultaten van de EST. Er kan geconcludeerd worden dat lezen als onbewust proces niet beïnvloed wordt door de mate van mindfulness van een persoon, bepaald door de MAAS-vragenlijst. Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat Lezen zo’n sterk onbewust proces dat mindfulness daar geen toegang tot heeft. Vervolgonderzoek kan uitwijzen of een mindfulness-training, zoals die ontwikkeld door Kabat-Zinn (1990), wel een effect kan hebben op de reactietijden bij een sociaal evaluatieve versie van de EST. Zo kan achterhaald worden of het automatische proces van lezen überhaupt beïnvloed kan worden door de mate van mindfulness.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25648
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo