dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Struiksma, M.E. | |
dc.contributor.author | Weller, A.V. | |
dc.date.accessioned | 2017-03-22T18:02:01Z | |
dc.date.available | 2017-03-22T18:02:01Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25648 | |
dc.description.abstract | In dit onderzoeksartikel is onderzocht of een meer mindful persoon onbewust minder aandacht
besteedt aan emotionele stimuli dan een minder mindful persoon. Dit werd onderzocht door middel
van een Emotionele Stroop Taak (EST) die automatische reacties op tekstuele stimuli meet.
Participanten moesten zo snel en juist mogelijk de kleur van een sociaal evaluatief woord in een zin
noemen zonder aandacht te besteden aan het woord zelf. De mate van mindfulness van de
participanten werd bepaald aan de hand van de Nederlandse vertaling van de Mindful Attention
Awareness Scale (MAAS). Het onderzoek borduurde voort op het onderzoek van De Mulder,
Struiksma en van Berkum (In preparation) en vond dezelfde resultaten: zinnen met neutrale en
beledigende woorden werden langzamer verwerkt dan zinnen met complimenterende woorden. Het
maakte hierbij niet uit of de zin gericht was op de proefpersoon zelf of op een ander. In dit
onderzoek is, in tegenstelling tot de verwachting, geen effect gevonden van de mate van mindfulness
op de resultaten van de EST. Er kan geconcludeerd worden dat lezen als onbewust proces niet
beïnvloed wordt door de mate van mindfulness van een persoon, bepaald door de MAAS-vragenlijst.
Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat Lezen zo’n sterk onbewust proces dat mindfulness daar
geen toegang tot heeft. Vervolgonderzoek kan uitwijzen of een mindfulness-training, zoals die
ontwikkeld door Kabat-Zinn (1990), wel een effect kan hebben op de reactietijden bij een sociaal
evaluatieve versie van de EST. Zo kan achterhaald worden of het automatische proces van lezen
überhaupt beïnvloed kan worden door de mate van mindfulness. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 659384 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Het effect van mindfulness op het automatische proces van lezen | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Mindfulness, Emotionele Stroop Test, MAAS-vragenlijst | |
dc.subject.courseuu | Communicatie- en informatiewetenschappen | |