Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorStruiksma, M.E.
dc.contributor.authorWeller, A.V.
dc.date.accessioned2017-03-22T18:02:01Z
dc.date.available2017-03-22T18:02:01Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25648
dc.description.abstractIn dit onderzoeksartikel is onderzocht of een meer mindful persoon onbewust minder aandacht besteedt aan emotionele stimuli dan een minder mindful persoon. Dit werd onderzocht door middel van een Emotionele Stroop Taak (EST) die automatische reacties op tekstuele stimuli meet. Participanten moesten zo snel en juist mogelijk de kleur van een sociaal evaluatief woord in een zin noemen zonder aandacht te besteden aan het woord zelf. De mate van mindfulness van de participanten werd bepaald aan de hand van de Nederlandse vertaling van de Mindful Attention Awareness Scale (MAAS). Het onderzoek borduurde voort op het onderzoek van De Mulder, Struiksma en van Berkum (In preparation) en vond dezelfde resultaten: zinnen met neutrale en beledigende woorden werden langzamer verwerkt dan zinnen met complimenterende woorden. Het maakte hierbij niet uit of de zin gericht was op de proefpersoon zelf of op een ander. In dit onderzoek is, in tegenstelling tot de verwachting, geen effect gevonden van de mate van mindfulness op de resultaten van de EST. Er kan geconcludeerd worden dat lezen als onbewust proces niet beïnvloed wordt door de mate van mindfulness van een persoon, bepaald door de MAAS-vragenlijst. Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat Lezen zo’n sterk onbewust proces dat mindfulness daar geen toegang tot heeft. Vervolgonderzoek kan uitwijzen of een mindfulness-training, zoals die ontwikkeld door Kabat-Zinn (1990), wel een effect kan hebben op de reactietijden bij een sociaal evaluatieve versie van de EST. Zo kan achterhaald worden of het automatische proces van lezen überhaupt beïnvloed kan worden door de mate van mindfulness.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent659384
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet effect van mindfulness op het automatische proces van lezen
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMindfulness, Emotionele Stroop Test, MAAS-vragenlijst
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record