Werkt Social Brokers en hoe draagt deze bij aan de Pedagogische Civil Society?
Summary
Inleiding: Jongeren stappen te laat naar de
hulpverlening, wanneer hun problematiek al is
geëscaleerd. Om dit te voorkomen zet het huidige beleid
in op preventie en versterking van de Pedagogische Civil
Society. De nieuwe unieke online preventieve interventie
Social Brokers kan hier een rol in spelen en een nieuwe
vorm van preventiehulp aanbieden aan vrijwilligers en
het netwerk rondom de jongeren. Via dit netwerk kan de
jongere indirect geholpen worden. Hierbij wordt de vraag
gesteld: Werkt Social Brokers en hoe draagt deze bij aan
de Pedagogische Civil Society?
Methode: Via een mixed-method studie, zijn drie
onderzoeken uitgevoerd: op de aanmeldgegevens van de
populatie Social Brokers, een online enquête en een
interview.
Resultaten: Data van 897 personen uit de
populatie, 32 personen uit de steekproef en 6 personen
via een interview zijn vergeleken. De Social Brokers op
het platform als zowel de jongeren die zij helpen blijken
van diversie afkomst te zijn. Als Social Broker krijgen zij
te maken met verscheidene problematiek. Vrijwilligers
ervaren het nieuwe online platform Social Brokers als
prettig. Het creëert een online Pedagogische Civil Society
platform dat de offline Pedagogische Civil Society kan
versterken.
Discussie: Een beperking was dat maar weinig
personen de online enquête hebben ingevuld. De
interventie Social Brokers kan meer betekenis hebben en
beter werken, wanneer er meer activiteit plaatsvindt op
het platform. Dit houdt in dat er een focus moet worden
gelegd op het actiever maken van de participanten en
het behoud van de participanten.