View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De relatie tussen de verschillende taken van symbolisch getalbegrip bij kleuters en de rol van oogbewegingen hierin.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Alkema, A-3938425.pdf (436.4Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Alkema, A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel: Het doel van deze studie is te onderzoeken hoe de verschillende taken van symbolisch getalbegrip met elkaar samenhangen en wat de rol van oogbewegingen hierin is bij kleuters. Deze studie onderscheidt zich van voorgaande onderzoeken door de samenhang van twee verschillende symbolische getalbegrip taken te onderzoeken. Tevens wordt er gebruik gemaakt van de Eye-Tracker (ET) voor onderzoek naar symbolisch getalbegrip bij kleuters. Methode: 87 kleuters zijn verworven uit drie verschillende kleutergroepen. 83 kleuters hebben de Symbolic Comparison Task (SCT) gemaakt en slechts 28 de Utrechtse Getalbegrip Toets (UGT). De SCT is een experimentele symbolische getalbegrip taak en de UGT een gevalideerde en genormeerde getalbegrip taak. Er wordt onderzocht of de vaardigheidsscore op de UGT samenhangt met de prestaties op de SCT, aangezien deze twee taken in validiteit en gebruik verschillen. Daarnaast wordt er onderzocht of er een samenhang is tussen de prestaties op de SCT en de verschillende oogbewegingen. Resultaten: Regressie analyses we zen uit dat de verschillende oogbewegingen niet samen hingen met de prestaties op de SCT. Tevens bleek dat de vaardigheidsscore van de UGT niet samenhing met de accuratesse van de SCT. Conclusie: Geconcludeerd kan gezegd worden dat er geen samenhang is gevonden tussen de verschillende aspecten van symbolisch getalbegrip bij kleuters. Een belangrijke aanbeveling is om longitudinaal onderzoek uit te voeren om vast te stellen of een lage score op de getalbegrip taken van de respondenten rekenproblemen op latere leeftijd kan voorspellen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25533
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo