Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHoogmoed, A. van
dc.contributor.advisorNoordende, J. van 't
dc.contributor.authorAlkema, A.
dc.date.accessioned2015-09-21T17:02:29Z
dc.date.available2015-09-21T17:02:29Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25533
dc.description.abstractDoel: Het doel van deze studie is te onderzoeken hoe de verschillende taken van symbolisch getalbegrip met elkaar samenhangen en wat de rol van oogbewegingen hierin is bij kleuters. Deze studie onderscheidt zich van voorgaande onderzoeken door de samenhang van twee verschillende symbolische getalbegrip taken te onderzoeken. Tevens wordt er gebruik gemaakt van de Eye-Tracker (ET) voor onderzoek naar symbolisch getalbegrip bij kleuters. Methode: 87 kleuters zijn verworven uit drie verschillende kleutergroepen. 83 kleuters hebben de Symbolic Comparison Task (SCT) gemaakt en slechts 28 de Utrechtse Getalbegrip Toets (UGT). De SCT is een experimentele symbolische getalbegrip taak en de UGT een gevalideerde en genormeerde getalbegrip taak. Er wordt onderzocht of de vaardigheidsscore op de UGT samenhangt met de prestaties op de SCT, aangezien deze twee taken in validiteit en gebruik verschillen. Daarnaast wordt er onderzocht of er een samenhang is tussen de prestaties op de SCT en de verschillende oogbewegingen. Resultaten: Regressie analyses we zen uit dat de verschillende oogbewegingen niet samen hingen met de prestaties op de SCT. Tevens bleek dat de vaardigheidsscore van de UGT niet samenhing met de accuratesse van de SCT. Conclusie: Geconcludeerd kan gezegd worden dat er geen samenhang is gevonden tussen de verschillende aspecten van symbolisch getalbegrip bij kleuters. Een belangrijke aanbeveling is om longitudinaal onderzoek uit te voeren om vast te stellen of een lage score op de getalbegrip taken van de respondenten rekenproblemen op latere leeftijd kan voorspellen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent446926
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe relatie tussen de verschillende taken van symbolisch getalbegrip bij kleuters en de rol van oogbewegingen hierin.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsGetalbegrip, symbolisch getalbegrip, symbolische vergelijkingstaak, Eye-Tracker, Utrechtse Getalbegrip Toets, kleuters
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record