View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Taalbeleid en klasinteractie in Zuid-Afrika

        Thumbnail
        View/Open
        Jacobs2009.doc (883.5Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Jacobs, Ilke
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze scriptie is ontstaan naar aanleiding van een afstudeeronderzoek aan de University of Limpopo in Zuid-Afrika. Ilke Jacobs maakte hier lesopnames van een tweetalige bachelor-opleiding, onder leiding van Esther Ramani en Michael Joseph. In het eerste hoofdstuk, getiteld ‘Taalkeuze in het postkoloniale onderwijs’, wordt een karakterisering gegeven van het internationale debat over moedertaalonderwijs. In het tweede hoofdstuk komt het taalbeleid van Zuid-Afrika aan de orde. Vervolgens wordt in het derde hoofdstuk de instructietaalkeuze vanuit cognitief perspectief belicht, waarbij de theorieën van Jim Cummins een centrale plaats innemen. Het vierde en laatste hoofdstuk bestaat uit een casestudy waarin de klasinteractie op de universiteit van Limpopo conversatieanalytisch onderzocht wordt. Naar aanleiding van Cummins’ four quadrants wordt zicht gegeven in de manier waarop student en docent in de klas aan intersubjectiviteit werken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2553
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo