Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKoole, Tom
dc.contributor.advisorThije, Jan ten
dc.contributor.authorJacobs, Ilke
dc.date.accessioned2009-10-02T09:52:51Z
dc.date.available2009-10-02T09:52:51Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2553
dc.description.abstractDeze scriptie is ontstaan naar aanleiding van een afstudeeronderzoek aan de University of Limpopo in Zuid-Afrika. Ilke Jacobs maakte hier lesopnames van een tweetalige bachelor-opleiding, onder leiding van Esther Ramani en Michael Joseph. In het eerste hoofdstuk, getiteld ‘Taalkeuze in het postkoloniale onderwijs’, wordt een karakterisering gegeven van het internationale debat over moedertaalonderwijs. In het tweede hoofdstuk komt het taalbeleid van Zuid-Afrika aan de orde. Vervolgens wordt in het derde hoofdstuk de instructietaalkeuze vanuit cognitief perspectief belicht, waarbij de theorieën van Jim Cummins een centrale plaats innemen. Het vierde en laatste hoofdstuk bestaat uit een casestudy waarin de klasinteractie op de universiteit van Limpopo conversatieanalytisch onderzocht wordt. Naar aanleiding van Cummins’ four quadrants wordt zicht gegeven in de manier waarop student en docent in de klas aan intersubjectiviteit werken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleTaalbeleid en klasinteractie in Zuid-Afrika
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordstaalbeleid, moedertaalonderwijs, tweetalig onderwijs, conversatie-analyse, klasinteractie, intersubjectiviteit
dc.subject.courseuuCommunicatiestudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record