View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Gebruik van Lidwoorden om Zelfstandig Naamwoorden te Voorspellen bij Kleuters

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Weg, ARvande-4176286.pdf (633.4Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Weg, A.R. van de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van dit onderzoek is te onderzoeken of Nederlandse, eentalige kinderen tussen de 4-6 jaar gebruik maken van het lidwoord om een zelfstandig naamwoord te voorspellen. Daarnaast is onderzocht of kinderen met een betere lidwoordproductie ook betere voorspelvaardigheden hebben. Om dit te testen, is er een eye-trackingexperiment en een lidwoordproductietaak afgenomen bij 49 kinderen in de leeftijd 4-6 jaar. Het eye-trackingexperiment had twee verschillende condities: afbeeldingen met een lidwoordpaar van hetzelfde grammaticale geslacht en afbeeldingen met een verschillend grammaticaal geslacht. De participanten keken naar de twee afbeeldingen per trial die ondersteund werden met auditieve stimuli (bijvoorbeeld: “Zoek de schoen. Zie je ‘m?”). De resultaten lieten zien dat 4-6-jarige kinderen meer keken naar het doelobject in de conditie met een verschillend lidwoordpaar dan naar het doelobject in de conditie met hetzelfde lidwoordpaar (er werd een hogere proportiefixatie gemeten bij het lidwoordpaar van verschillend grammaticaal geslacht). Kinderen maken dus gebruik van het lidwoord bij het voorspellen van een zelfstandig naamwoord. Er bleek echter geen significante relatie tussen de productie van lidwoorden en voorspelvaardigheden. Een kanttekening bij dit onderzoek is dat de steekproef niet heel groot was en grotendeels uit één deel van Nederland kwam, waardoor generalisatie minder betrouwbaar is. Vervolgonderzoek zal een bredere steekproef moeten trekken waarbij participanten uit meerdere delen van Nederland verworven dienen te worden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25400
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo