View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Anne Frank in de brugklas: Een onderzoek naar het meest geschikte medium om het verhaal van Anne Frank bij literatuuronderwijs te behandelen

        Thumbnail
        View/Open
        290117 Anne Frank in de klas - Marieke Dannenberg 3342018.docx (23.46Mb)
        Publication date
        2016
        Author
        Dannenberg, M.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Er zijn veel verschillende media verschenen waarmee het verhaal van Anne Frank verteld wordt, zoals meerdere versies van het dagboek, toneelvoorstellingen, films, een stripboek en dergelijke. Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen welk medium het meest geschikt is om het verhaal van Anne Frank bij literatuuronderwijs in de brugklas te behandelen. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: In welke mate verschilt de leeropbrengst van brugklasleerlingen indien zij Het achterhuis van Anne Frank recipiëren via het dagboek, de grafische biografie of via de literaire boekverfilming? Er waren drie deelvragen waarbij het effect van type medium op culturele vorming, individuele ontplooiing en maatschappelijke vorming van brugklasleerlingen bevraagd werd. Om een antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag is een pre-posttest met interventie uitgevoerd met verschillende groepen, namelijk een groep die het dagboek las, een groep die de grafische biografie las en een groep die de literaire boekverfilming keek. Uit de resultaten bleek dat de leeropbrengst van brugklasleerlingen die de literaire boekverfilming gekeken hebben het grootst was. Zij hebben meer kennis opgedaan en zijn positiever over het verhaal, de personages en het project dan brugklasleerlingen die het dagboek of de grafische biografie hebben gelezen. Als brugklasleerlingen het dagboek hebben gelezen zijn ze het minst positief over het verhaal en het project. Aanbevolen wordt om het medium film in te zetten in het literatuuronderwijs over Anne Frank in de brugklas. Eventueel vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op het effect van type medium op de leeropbrengst van bovenbouwleerlingen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25343
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo