View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Leidt integreren tot beter presteren? Onderzoek naar het effect van geïntegreerd lees- en schrijfvaardigheidsonderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Leidt integreren tot beter presteren - Gijs Leenders en Roosje van der Nat.pdf (693.0Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Nat, R.D. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In het huidige voortgezet onderwijs worden de deelvaardigheden lezen en schrijven vaak volledig los van elkaar behandeld. Er bestaan echter wetenschappelijke inzichten die pleiten voor een geïntegreerd aanbod van deze vaardigheden. Dit quasi-experimentele onderzoek in havo 2 richt zich op de vraag of leerlingen in een geïntegreerde onderwijsvariant van lees- en schrijfvaardigheid beter gaan presteren op leesvaardigheid dan leerlingen die enkel leesvaardigheidsonderwijs krijgen én beter gaan presteren op schrijfvaardigheid dan leerlingen die enkel schrijfvaardigheidsonderwijs krijgen. Voor het onderzoek zijn drie verschillende lessenseries ontwikkeld: een lessenserie gericht op leesvaardigheid, een lessenserie gericht op schrijfvaardigheid en een geïntegreerde lessenserie van zowel lees- als schrijfvaardigheid. Alle lessenseries zijn toegespitst op de strategieën voorkennis activeren en tekststructuren vatten. Uit de resultaten blijkt dat leerlingen in alle lessenseries significant vooruitgaan. Zwakke leerlingen zijn het meest gebaat bij geïntegreerd onderwijs, terwijl de sterke leerlingen het meest profiteren van geïsoleerd leesvaardigheidsonderwijs.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25332
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo