‘Als spinnenwebben samenspannen, kunnen zij een leeuw vangen’ Een onderzoek naar multinationals en publiek-private partnerschappen in ontwikkelingslanden
Summary
De wereld staat voor enorme uitdagingen; problemen als armoede, ondervoeding en ontbossing zijn
aan de orde van de dag. Vooral mensen in ontwikkelingslanden worden hier op grote schaal door
getroffen. Om daadwerkelijk een oplossing te kunnen vinden voor dit soort complexe problemen,
oftewel wicked issues, is intensieve samenwerking nodig. Tussen overheid, maatschappelijk
middenveld, kennisinstellingen én bedrijfsleven. Door middel van publiek-private partnerschappen
wordt hier vorm aan gegeven. Deze partnerschappen kunnen erg hiërarchisch oftewel verticaal van
vorm zijn of juist gelijk en horizontaal van aard. Ook multinationals, gedreven door Corporate Social
Responsibility (CSR), nemen steeds vaker deel in dit publiek-private partnerschappen. Zij worden
door extrinsieke en intrinsieke drivers bewogen. Dit onderzoek richt zich op hoe extrinsieke en
intrinsieke drivers van multinationals zich verhouden tot de vorm van publiek-private
partnerschappen in ontwikkelingslanden. Op dit thema is weinig onderzoek gedaan, dit onderzoek
wenst deze lacune te vullen. Meer kennis op dit onderwerp kan tevens bijdragen aan het bevorderen
van het functioneren van de samenwerking tussen de verschillende actoren. Aan de hand van een
casestudy waar een drietal multinationals in centraal staan wordt antwoord gegeven op de
vraagstelling. In elke case kwamen zowel extrinsieke als intrinsieke drivers voor en vertoonden de
partnerschappen vaak deels of volledig horizontale kenmerken. Beiden beweegredenen zouden een
bijdrage kunnen leveren aan de vorm van het partnerschap maar bieden géén garantie dat het
daadwerkelijk horizontaal van aard is. Uit het onderzoek bleken twee andere opvallende zaken: het
belang van de aanwezigheid van een business case in het partnerschap was groot en de
afhankelijkheid van individuen als intrinsieke drivers eveneens. Om de samenwerking in publiek-private
partnerschappen daarom op langere termijn te bevorderen formuleert dit onderzoek twee
aanbevelingen. Zij pleit voor zowel de consolidatie van een stevige business case als de integratie van
CSR-aspecten in alle facetten van een bedrijf.