Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDr. Geuijen, Dr. Ruijer
dc.contributor.authorStammis, R.M.
dc.date.accessioned2017-01-27T20:27:33Z
dc.date.available2017-01-27T20:27:33Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25143
dc.description.abstractDe wereld staat voor enorme uitdagingen; problemen als armoede, ondervoeding en ontbossing zijn aan de orde van de dag. Vooral mensen in ontwikkelingslanden worden hier op grote schaal door getroffen. Om daadwerkelijk een oplossing te kunnen vinden voor dit soort complexe problemen, oftewel wicked issues, is intensieve samenwerking nodig. Tussen overheid, maatschappelijk middenveld, kennisinstellingen én bedrijfsleven. Door middel van publiek-private partnerschappen wordt hier vorm aan gegeven. Deze partnerschappen kunnen erg hiërarchisch oftewel verticaal van vorm zijn of juist gelijk en horizontaal van aard. Ook multinationals, gedreven door Corporate Social Responsibility (CSR), nemen steeds vaker deel in dit publiek-private partnerschappen. Zij worden door extrinsieke en intrinsieke drivers bewogen. Dit onderzoek richt zich op hoe extrinsieke en intrinsieke drivers van multinationals zich verhouden tot de vorm van publiek-private partnerschappen in ontwikkelingslanden. Op dit thema is weinig onderzoek gedaan, dit onderzoek wenst deze lacune te vullen. Meer kennis op dit onderwerp kan tevens bijdragen aan het bevorderen van het functioneren van de samenwerking tussen de verschillende actoren. Aan de hand van een casestudy waar een drietal multinationals in centraal staan wordt antwoord gegeven op de vraagstelling. In elke case kwamen zowel extrinsieke als intrinsieke drivers voor en vertoonden de partnerschappen vaak deels of volledig horizontale kenmerken. Beiden beweegredenen zouden een bijdrage kunnen leveren aan de vorm van het partnerschap maar bieden géén garantie dat het daadwerkelijk horizontaal van aard is. Uit het onderzoek bleken twee andere opvallende zaken: het belang van de aanwezigheid van een business case in het partnerschap was groot en de afhankelijkheid van individuen als intrinsieke drivers eveneens. Om de samenwerking in publiek-private partnerschappen daarom op langere termijn te bevorderen formuleert dit onderzoek twee aanbevelingen. Zij pleit voor zowel de consolidatie van een stevige business case als de integratie van CSR-aspecten in alle facetten van een bedrijf.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1527941
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title‘Als spinnenwebben samenspannen, kunnen zij een leeuw vangen’ Een onderzoek naar multinationals en publiek-private partnerschappen in ontwikkelingslanden
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsCorporate Sociale Responsibility; CSR; publiek-private partnerschappen; multinationals; heineken; dsm; unilever; ontwikkelingslanden; ontwikkelingssamenwerking; private sector; maatschappelijk verantwoord ondernemen; MVO
dc.subject.courseuuPubliek management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record