View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Alcoholgebruik, Alcohol-Specifieke Regels en Impliciete Opvoedcognities

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Pam Rolink- 3819256.pdf (328.7Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Rolink, P.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Introductie: In deze studie is de relatie tussen alcohol-specifieke regels, alcoholgebruik onder jongeren en de modererende rol van impliciete opvoedcognities van ouders omtrent alcohol onderzocht. Methode: Cross-sectionele data zijn verzameld, namelijk vragenlijsten en een impliciete test (Relational Responding Task) onder ouders met adolescente kinderen. In totaal hebben 44 ouders deelgenomen aan het onderzoek met kinderen in de leeftijdscategorie 12-24 jaar. In verband met missende data zijn de analyses uitgevoerd op 28 participanten. Om antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag is gebruik gemaakt van een multipele lineaire regressie analyse met zowel de hoofdeffecten als een interactie effect. Resultaten: Ouders die aangaven strikte alcohol-specifieke regels te hanteren, rapporteerden minder alcoholgebruik onder hun kinderen. Impliciete opvoedcognities van ouders modereerde de relatie tussen alcohol-specifieke regels en alcoholgebruik onder jongeren niet. Conclusie: De resultaten van dit onderzoeken duiden erop dat strikte of tolerante impliciete opvoedcognities van ouders omtrent alcohol geen invloed hebben op de relatie tussen strikte alcohol-specifieke regels en het alcoholgebruik van jongeren. Preventieprogramma’s en interventies moeten zich focussen op de rol van ouders en handvaten bieden aan ouders om strikte alcohol-specifieke regels te (blijven) hanteren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25053
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo