Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKoning, I.M.
dc.contributor.authorRolink, P.
dc.date.accessioned2017-01-17T18:00:30Z
dc.date.available2017-01-17T18:00:30Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25053
dc.description.abstractIntroductie: In deze studie is de relatie tussen alcohol-specifieke regels, alcoholgebruik onder jongeren en de modererende rol van impliciete opvoedcognities van ouders omtrent alcohol onderzocht. Methode: Cross-sectionele data zijn verzameld, namelijk vragenlijsten en een impliciete test (Relational Responding Task) onder ouders met adolescente kinderen. In totaal hebben 44 ouders deelgenomen aan het onderzoek met kinderen in de leeftijdscategorie 12-24 jaar. In verband met missende data zijn de analyses uitgevoerd op 28 participanten. Om antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag is gebruik gemaakt van een multipele lineaire regressie analyse met zowel de hoofdeffecten als een interactie effect. Resultaten: Ouders die aangaven strikte alcohol-specifieke regels te hanteren, rapporteerden minder alcoholgebruik onder hun kinderen. Impliciete opvoedcognities van ouders modereerde de relatie tussen alcohol-specifieke regels en alcoholgebruik onder jongeren niet. Conclusie: De resultaten van dit onderzoeken duiden erop dat strikte of tolerante impliciete opvoedcognities van ouders omtrent alcohol geen invloed hebben op de relatie tussen strikte alcohol-specifieke regels en het alcoholgebruik van jongeren. Preventieprogramma’s en interventies moeten zich focussen op de rol van ouders en handvaten bieden aan ouders om strikte alcohol-specifieke regels te (blijven) hanteren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent336667
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleAlcoholgebruik, Alcohol-Specifieke Regels en Impliciete Opvoedcognities
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsalcohol-specific rules, implicit and explicit cognition, adolescents, parents, dual process theory, cognitive dissonance theory
dc.subject.courseuuJeugdstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record