Peer Agressie en Victimisatie in het Voortgezet Speciaal Onderwijs: Omvang en Ervaren Effectiviteit van de Schoolaanpak door Leerlingen
Summary
Leerjaar en peer agressierol (e.g. dader) van leerlingen modereren mogelijk het effect van anti-agressie interventies op de sociale veiligheid van leerlingen in het onderwijs. Het doel van dit exploratieve onderzoek is het verkennen van verschillen naar leerjaar en rol in de ervaren omvang van peer agressie en victimisatie en de ervaren effectiviteit van een schoolaanpak bij leerlingen met gedragsproblematieken en psychiatrische stoornissen in het Nederlands voortgezet speciaal onderwijs. Data werd verzameld via 85 zelfrapportages en acht interviews met leerlingen. Data werden kwantitatief en kwalitatief geanalyseerd. In tegenstelling tot de verwachtingen werden geen significante verschillen gevonden in de ervaren omvang van peer agressie en victimisatie en ervaren effectiviteit van de schoolaanpak naar leerjaar en rol. De resultaten lieten zien dat leerlingen uit leerjaar één relatief het meest betrokken waren bij peer agressie en victimisatie vergeleken met leerlingen uit overige leerjaren. Om de schoolaanpak van peer agressie te verbeteren adviseerden leerlingen om verbondenheid en begrip tussen leerlingen en leerlingen en leerkrachten te creëren en om meer aandacht te besteden aan de beloning van gewenst en prosociaal gedrag in de school.