View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Peer Agressie en Victimisatie in het Voortgezet Speciaal Onderwijs: Omvang en Ervaren Effectiviteit van de Schoolaanpak door Leerlingen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Dolle, Tten-4107004.pdf (559.9Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Dolle, T. ten
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Leerjaar en peer agressierol (e.g. dader) van leerlingen modereren mogelijk het effect van anti-agressie interventies op de sociale veiligheid van leerlingen in het onderwijs. Het doel van dit exploratieve onderzoek is het verkennen van verschillen naar leerjaar en rol in de ervaren omvang van peer agressie en victimisatie en de ervaren effectiviteit van een schoolaanpak bij leerlingen met gedragsproblematieken en psychiatrische stoornissen in het Nederlands voortgezet speciaal onderwijs. Data werd verzameld via 85 zelfrapportages en acht interviews met leerlingen. Data werden kwantitatief en kwalitatief geanalyseerd. In tegenstelling tot de verwachtingen werden geen significante verschillen gevonden in de ervaren omvang van peer agressie en victimisatie en ervaren effectiviteit van de schoolaanpak naar leerjaar en rol. De resultaten lieten zien dat leerlingen uit leerjaar één relatief het meest betrokken waren bij peer agressie en victimisatie vergeleken met leerlingen uit overige leerjaren. Om de schoolaanpak van peer agressie te verbeteren adviseerden leerlingen om verbondenheid en begrip tussen leerlingen en leerlingen en leerkrachten te creëren en om meer aandacht te besteden aan de beloning van gewenst en prosociaal gedrag in de school.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25000
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo