Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaar, P.L.M.
dc.contributor.advisorVermande, M.M.
dc.contributor.authorDolle, T. ten
dc.date.accessioned2015-09-04T17:00:58Z
dc.date.available2015-09-04T17:00:58Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25000
dc.description.abstractLeerjaar en peer agressierol (e.g. dader) van leerlingen modereren mogelijk het effect van anti-agressie interventies op de sociale veiligheid van leerlingen in het onderwijs. Het doel van dit exploratieve onderzoek is het verkennen van verschillen naar leerjaar en rol in de ervaren omvang van peer agressie en victimisatie en de ervaren effectiviteit van een schoolaanpak bij leerlingen met gedragsproblematieken en psychiatrische stoornissen in het Nederlands voortgezet speciaal onderwijs. Data werd verzameld via 85 zelfrapportages en acht interviews met leerlingen. Data werden kwantitatief en kwalitatief geanalyseerd. In tegenstelling tot de verwachtingen werden geen significante verschillen gevonden in de ervaren omvang van peer agressie en victimisatie en ervaren effectiviteit van de schoolaanpak naar leerjaar en rol. De resultaten lieten zien dat leerlingen uit leerjaar één relatief het meest betrokken waren bij peer agressie en victimisatie vergeleken met leerlingen uit overige leerjaren. Om de schoolaanpak van peer agressie te verbeteren adviseerden leerlingen om verbondenheid en begrip tussen leerlingen en leerlingen en leerkrachten te creëren en om meer aandacht te besteden aan de beloning van gewenst en prosociaal gedrag in de school.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent573416
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titlePeer Agressie en Victimisatie in het Voortgezet Speciaal Onderwijs: Omvang en Ervaren Effectiviteit van de Schoolaanpak door Leerlingen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordspeer agressie; victimisatie; School-Wide Positive Behavior Support; voortgezet speciaal onderwijs; gedragsproblematieken en psychiatrische stoornissen
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record