View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Wordt de relatie tussen moederlijke stimulatie en cognitie van peuters versterkt door moederlijke emotionele ondersteuning?

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Taal, L-3638367.pdf (137.6Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Taal, L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Onderzoek naar de cognitieve ontwikkeling van het jonge kind blijkt essentieel. Tijdens deze periode vinden namelijk belangrijke ontwikkelingen in de hersenen plaats die invloed hebben op latere cognitieve prestaties. Ouderlijke stimulatie en emotionele ondersteuning blijken belangrijke invloed te hebben op de cognitieve ontwikkeling, maar weinig onderzoek is gedaan naar het relatieve belang van beide factoren. In deze studie wordt de relatie tussen moederlijke stimulering en de cognitieve vaardigheden van peuters onderzocht, waarbij wordt nagegaan of moederlijke ondersteuning deze relatie versterkt. De resultaten tonen aan dat geen directe verbanden tussen de factoren bestaan en geen moderatie-effect van emotionele ondersteuning gevonden wordt. Wel blijkt dat kinderen met bovengemiddeld ontwikkeld cognitieve vaardigheden meer moederlijke emotionele ondersteuning ontvangen dan kinderen met gemiddelde ontwikkelde cognitieve vaardigheden. Deze onderzoeksresultaten zijn opvallend, omdat ze tegen de verwachtingen in gevonden zijn. Verschillende verklaringen voor deze onderzoeksresultaten worden aangedragen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24869
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo