Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVerhoeven, M.
dc.contributor.authorTaal, L.
dc.date.accessioned2016-11-30T18:00:36Z
dc.date.available2016-11-30T18:00:36Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24869
dc.description.abstractOnderzoek naar de cognitieve ontwikkeling van het jonge kind blijkt essentieel. Tijdens deze periode vinden namelijk belangrijke ontwikkelingen in de hersenen plaats die invloed hebben op latere cognitieve prestaties. Ouderlijke stimulatie en emotionele ondersteuning blijken belangrijke invloed te hebben op de cognitieve ontwikkeling, maar weinig onderzoek is gedaan naar het relatieve belang van beide factoren. In deze studie wordt de relatie tussen moederlijke stimulering en de cognitieve vaardigheden van peuters onderzocht, waarbij wordt nagegaan of moederlijke ondersteuning deze relatie versterkt. De resultaten tonen aan dat geen directe verbanden tussen de factoren bestaan en geen moderatie-effect van emotionele ondersteuning gevonden wordt. Wel blijkt dat kinderen met bovengemiddeld ontwikkeld cognitieve vaardigheden meer moederlijke emotionele ondersteuning ontvangen dan kinderen met gemiddelde ontwikkelde cognitieve vaardigheden. Deze onderzoeksresultaten zijn opvallend, omdat ze tegen de verwachtingen in gevonden zijn. Verschillende verklaringen voor deze onderzoeksresultaten worden aangedragen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent140954
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleWordt de relatie tussen moederlijke stimulatie en cognitie van peuters versterkt door moederlijke emotionele ondersteuning?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMoederlijke stimulatie; emotionele ondersteuning; cognitie; peuters
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record