View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Geloof je dat?! Wat is de invloed van reizigersexpertise en hoofdlettergebruik op de waargenomen geloofwaardigheid en waargenomen deskundigheid van een online recensent?

        Thumbnail
        View/Open
        HensbergenRina_EindwerkstukCIWeWom.pdf (655.3Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Hensbergen, R.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Meningen worden over van alles gedeeld op het internet. Mensen delen bijvoorbeeld hun ervaringen over dat ene fantastische, of juist afschuwelijke hotel. Bedrijven zien in deze recensies meer dan alleen een informatiebron, ze kunnen hen maken of breken. In dit huidige onderzoek was het doel het effect vast te stellen van hoofdlettergebruik en expertise op de waargenomen geloofwaardigheid en waargenomen deskundigheid van de online recensent. Onder 161 respondenten is een enquête afgenomen die de geloofwaardigheid en de deskundigheid bevroeg over een negatieve recensie. Hierbij waren vier verschillende versies met combinaties van met of zonder hoofdletters en meer of minder expertise. Er bleken geen effecten te zijn van hoofdlettergebruik en expertise op de waargenomen geloofwaardigheid. Daarnaast bleek er ook geen interactie-effect te zijn op de waargenomen geloofwaardigheid maar wel op de waargenomen deskundigheid. Dit betekent dat wanneer een expert hoofdletters gebruikt hij of zij deskundiger wordt geacht dan wanneer hij of zij dit niet doet. Voor iemand met minder expertise maakt het weinig verschil of de recensent hoofdletters gebruikt voor de waargenomen deskundigheid. Voor vervolgonderzoek is het aan te raden om meerdere stijlkenmerken te manipuleren, taalgevoelige van niet taalgevoelige respondenten te onderscheiden en verder onderzoek te doen naar de attitude van de lezer.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24765
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo