dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Linders, Y.F.M | |
dc.contributor.author | Hensbergen, R.J. | |
dc.date.accessioned | 2016-11-11T18:00:58Z | |
dc.date.available | 2016-11-11T18:00:58Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24765 | |
dc.description.abstract | Meningen worden over van alles gedeeld op het internet. Mensen delen bijvoorbeeld hun ervaringen
over dat ene fantastische, of juist afschuwelijke hotel. Bedrijven zien in deze recensies meer dan alleen
een informatiebron, ze kunnen hen maken of breken. In dit huidige onderzoek was het doel het effect
vast te stellen van hoofdlettergebruik en expertise op de waargenomen geloofwaardigheid en
waargenomen deskundigheid van de online recensent. Onder 161 respondenten is een enquête
afgenomen die de geloofwaardigheid en de deskundigheid bevroeg over een negatieve recensie.
Hierbij waren vier verschillende versies met combinaties van met of zonder hoofdletters en meer of
minder expertise. Er bleken geen effecten te zijn van hoofdlettergebruik en expertise op de
waargenomen geloofwaardigheid. Daarnaast bleek er ook geen interactie-effect te zijn op de
waargenomen geloofwaardigheid maar wel op de waargenomen deskundigheid. Dit betekent dat
wanneer een expert hoofdletters gebruikt hij of zij deskundiger wordt geacht dan wanneer hij of zij dit
niet doet. Voor iemand met minder expertise maakt het weinig verschil of de recensent hoofdletters
gebruikt voor de waargenomen deskundigheid. Voor vervolgonderzoek is het aan te raden om
meerdere stijlkenmerken te manipuleren, taalgevoelige van niet taalgevoelige respondenten te
onderscheiden en verder onderzoek te doen naar de attitude van de lezer. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 671046 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Geloof je dat?! Wat is de invloed van reizigersexpertise en hoofdlettergebruik op de
waargenomen geloofwaardigheid en waargenomen deskundigheid van een online
recensent? | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | negatieve eWom, waargenomen geloofwaardigheid, waargenomen deskundigheid, online review | |
dc.subject.courseuu | Communicatie- en informatiewetenschappen | |