View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Communiceren door observeren; Een experimenteel onderzoek naar de effecten van de didactiek leren-door-observeren.

        Thumbnail
        View/Open
        Minet 2008.doc (369.5Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Minet, Sarah
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Met dit experiment is geprobeerd een bijdrage te leveren aan onderzoek naar de effecten van de didactiek leren-door-observeren op schrijfproducten van middelbare scholieren. In dit onderzoek schreven veertig middelbare scholieren een handleiding voor een scheikundeproef. Deze handleidingen werden aan veertig andere leerlingen aangeboden met de opdracht dit proefje uit te voeren met behulp van een handleiding. De uitvoeringen werden op video vastgelegd en drie weken later aan de schrijvers getoond. Deze schrijvers observeerden de werking van hun handleiding. De helft van deze observerende leerlingen moest na de observatie ook een evaluatieformulier invullen. Alle schrijvers kregen tot slot de taak hun eerste versie te reviseren. De uitkomsten wat betreft de effectiviteit van observerend leren bevestigen de resultaten uit eerder onderzoek: de leeractiviteit observeren heeft een positief effect op de kwaliteit van teksten die leerlingen schrijven. De effectiviteit van observerend leren kan echter niet worden toegeschreven aan de extra evaluatietaak. Leerlingen die het evaluatieformulier invulden gingen namelijk evenveel vooruit als leerlingen die dat niet deden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2459
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo