Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBergh, Huub van den
dc.contributor.authorMinet, Sarah
dc.date.accessioned2011-01-14T12:46:34Z
dc.date.available2011-01-14T12:46:34Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2459
dc.description.abstractMet dit experiment is geprobeerd een bijdrage te leveren aan onderzoek naar de effecten van de didactiek leren-door-observeren op schrijfproducten van middelbare scholieren. In dit onderzoek schreven veertig middelbare scholieren een handleiding voor een scheikundeproef. Deze handleidingen werden aan veertig andere leerlingen aangeboden met de opdracht dit proefje uit te voeren met behulp van een handleiding. De uitvoeringen werden op video vastgelegd en drie weken later aan de schrijvers getoond. Deze schrijvers observeerden de werking van hun handleiding. De helft van deze observerende leerlingen moest na de observatie ook een evaluatieformulier invullen. Alle schrijvers kregen tot slot de taak hun eerste versie te reviseren. De uitkomsten wat betreft de effectiviteit van observerend leren bevestigen de resultaten uit eerder onderzoek: de leeractiviteit observeren heeft een positief effect op de kwaliteit van teksten die leerlingen schrijven. De effectiviteit van observerend leren kan echter niet worden toegeschreven aan de extra evaluatietaak. Leerlingen die het evaluatieformulier invulden gingen namelijk evenveel vooruit als leerlingen die dat niet deden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleCommuniceren door observeren; Een experimenteel onderzoek naar de effecten van de didactiek leren-door-observeren.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsleren door observeren
dc.subject.keywordsschrijfonderwijs
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur: educatie en communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record