View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Sociale vergelijkingen; motieven en affectieve gevolgen

        View/Open
        Geus, de 0102415.pdf (2.360Mb)
        Publication date
        2009
        Author
        Geus, K.M. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Drie motieven worden gebruikt voor sociale vergelijkingen; verbeteren, evalueren en verheffen. Onderzocht is in welke mate de verschillende motieven gebruikt worden en wat de daarbij behorende affectieve gevolgen zijn. Deze affectieve gevolgen zijn correlationeel en experimenteel onderzocht bij 81 docenten in het hoger onderwijs. Het motief verbeteren wordt het meest gebruikt, gevolgd door evalueren en verheffen. Bij opwaarts vergelijken (met personen die beter presteren) hangt het motief verbeteren het sterkst positief samen met positief affect en bij neerwaarts vergelijken (met personen die minder presteren) hangt het motief verheffen het sterkst positief samen met positief affect. Verder blijkt dat personen die hoog scoren op sociale vergelijkingsoriëntatie (dat wil zeggen personen die zich veel met anderen vergelijken), zich meer identificeren en zichzelf als meer gelijk zien met de persoon waar vergeleken mee wordt. Tenslotte worden praktische en theoretische implicaties van het onderzoek besproken en suggesties voor vervolgonderzoek gegeven.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2452
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo