Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBrenninkmeijer, V.
dc.contributor.authorGeus, K.M. de
dc.date.accessioned2009-02-13T18:00:44Z
dc.date.available2009-02-13
dc.date.available2009-02-13T18:00:44Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2452
dc.description.abstractDrie motieven worden gebruikt voor sociale vergelijkingen; verbeteren, evalueren en verheffen. Onderzocht is in welke mate de verschillende motieven gebruikt worden en wat de daarbij behorende affectieve gevolgen zijn. Deze affectieve gevolgen zijn correlationeel en experimenteel onderzocht bij 81 docenten in het hoger onderwijs. Het motief verbeteren wordt het meest gebruikt, gevolgd door evalueren en verheffen. Bij opwaarts vergelijken (met personen die beter presteren) hangt het motief verbeteren het sterkst positief samen met positief affect en bij neerwaarts vergelijken (met personen die minder presteren) hangt het motief verheffen het sterkst positief samen met positief affect. Verder blijkt dat personen die hoog scoren op sociale vergelijkingsoriëntatie (dat wil zeggen personen die zich veel met anderen vergelijken), zich meer identificeren en zichzelf als meer gelijk zien met de persoon waar vergeleken mee wordt. Tenslotte worden praktische en theoretische implicaties van het onderzoek besproken en suggesties voor vervolgonderzoek gegeven.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2474673 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSociale vergelijkingen; motieven en affectieve gevolgen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSociale vergelijking
dc.subject.courseuuOrganisatiepsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record