De Beeldvorming van normaal ontwikkelende kinderen ten aanzien van kinderen met een beperking in het kader van Passend Onderwijs in Nederland
Summary
Achtergrond: In augustus 2014 is het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen [OCW] gestart met de invoering van passend onderwijs in Nederland. Hierdoor moeten kinderen met een beperking regulier onderwijs gaan volgen. Om inclusief onderwijs te laten slagen is sociale inclusie van kinderen met een beperking belangrijk. Sociale inclusie wordt mede beïnvloed door beeldvorming van normaal ontwikkelende kinderen over kinderen met een beperking. Dit is in Nederland nog niet onderzocht. Doel: Het onderzoeken van beeldvorming van normaal ontwikkelende kinderen ten aanzien van kinderen met een beperking van 6-12 jaar in het kader van passend onderwijs in Nederland. Methode: Er is kwalitatief exploratief onderzoek gedaan, waarbij gebruik gemaakt is van semigestructureerde interviews. Middels een gemakssteekproef zijn er 24 respondenten geworven (62,5% jongens). Met ‘Atlas ti’ (versie 1.0.43) is open, axiaal en selectief gecodeerd. Resultaten: Uit de interviews bleek dat normaal ontwikkelende kinderen veelal een negatieve houding hebben jegens kinderen met een beperking. De respondenten hadden meer oog voor de restricties van de beperking van het kind dan voor de mogelijkheden. Hierdoor werden kinderen met een beperking niet gekozen als spel- of samenwerkingspartner. Dit heeft een negatieve invloed op de sociale inclusie van deze kinderen. Conclusie: Normaal ontwikkelende kinderen zien kinderen met een beperking minder snel als gelijkwaardige partner waardoor deze kinderen grotere kans hebben op sociale exclusie, dit heeft een negatieve invloed op het slagen van passend onderwijs in Nederland.