Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKruijsen-Terpstra, A.J.A.
dc.contributor.authorDevivere, J.N.M.M. von
dc.date.accessioned2016-09-30T17:00:35Z
dc.date.available2016-09-30T17:00:35Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24494
dc.description.abstractAchtergrond: In augustus 2014 is het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen [OCW] gestart met de invoering van passend onderwijs in Nederland. Hierdoor moeten kinderen met een beperking regulier onderwijs gaan volgen. Om inclusief onderwijs te laten slagen is sociale inclusie van kinderen met een beperking belangrijk. Sociale inclusie wordt mede beïnvloed door beeldvorming van normaal ontwikkelende kinderen over kinderen met een beperking. Dit is in Nederland nog niet onderzocht. Doel: Het onderzoeken van beeldvorming van normaal ontwikkelende kinderen ten aanzien van kinderen met een beperking van 6-12 jaar in het kader van passend onderwijs in Nederland. Methode: Er is kwalitatief exploratief onderzoek gedaan, waarbij gebruik gemaakt is van semigestructureerde interviews. Middels een gemakssteekproef zijn er 24 respondenten geworven (62,5% jongens). Met ‘Atlas ti’ (versie 1.0.43) is open, axiaal en selectief gecodeerd. Resultaten: Uit de interviews bleek dat normaal ontwikkelende kinderen veelal een negatieve houding hebben jegens kinderen met een beperking. De respondenten hadden meer oog voor de restricties van de beperking van het kind dan voor de mogelijkheden. Hierdoor werden kinderen met een beperking niet gekozen als spel- of samenwerkingspartner. Dit heeft een negatieve invloed op de sociale inclusie van deze kinderen. Conclusie: Normaal ontwikkelende kinderen zien kinderen met een beperking minder snel als gelijkwaardige partner waardoor deze kinderen grotere kans hebben op sociale exclusie, dit heeft een negatieve invloed op het slagen van passend onderwijs in Nederland.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1451553
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Beeldvorming van normaal ontwikkelende kinderen ten aanzien van kinderen met een beperking in het kader van Passend Onderwijs in Nederland
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsKernbegrippen: beeldvorming, passend onderwijs, sociale inclusie, sociale exclusie, attitude, normaal ontwikkelende kinderen, kinderen met een beperking.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record