View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        “they know it’s positive but they can’t verbalize it”. De ASMR-video, affect en de netwerkeconomie.

        Thumbnail
        View/Open
        deGroot_eindversie(2).pdf (907.5Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Groot, S. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze scriptie zal het fenomeen ASMR – een afkorting die staat voor autonomous sensory meridian response – beschreven worden aan de hand van de concepten van filosofen Gilles Deleuze en Félix Guattari om de op het eerste gezicht mysterieuze eigenschappen van het fenomeen te begrijpen. ASMR is, zeer beknopt omschreven, gedefinieerd als een lichamelijke ervaring die een tintelend gevoel geeft in hoofd en ledematen, veroorzaakt door visuele of auditieve triggers. In dit onderzoek zal ik met name focussen op de online community die ontstaan is waarin video’s gemaakt worden met visuele en auditieve triggers die het ontspannende gevoel van ASMR bewust willen oproepen. Deze video’s worden meestal geplaatst op het online platform Youtube. Als tegengeluid in de traditie om visueel materiaal te analyseren vanuit enkel het kader van representatie en een focus op het narratief zal het fenomeen ASMR - en meer specifiek hoe het fenomeen zich manifesteert op Youtube - als eerste geduid worden met behulp van het begrip affect zoals beschreven door filosofen Deleuze en Guattari en Massumi. Vervolgens zal ASMR als genre op Youtube beschreven worden als een kritisch genre binnen de online netwerkeconomie waarin aantallen kijkers, beroemdheid en marktrelaties belangrijk zijn. De ASMR-community zich beroept zich namelijk allereerst op een onbaatzuchtige uitwisseling van affectieve sensaties over en weer en pas in de tweede plaats op een uitwisseling van geld of vastomlijnde diensten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24418
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo