dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Hoofd, I.M. | |
dc.contributor.advisor | Koevoets, S. | |
dc.contributor.author | Groot, S. de | |
dc.date.accessioned | 2016-09-21T17:00:52Z | |
dc.date.available | 2016-09-21T17:00:52Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24418 | |
dc.description.abstract | In deze scriptie zal het fenomeen ASMR – een afkorting die staat voor autonomous sensory meridian response – beschreven
worden aan de hand van de concepten van filosofen Gilles Deleuze en Félix Guattari om de op het eerste gezicht
mysterieuze eigenschappen van het fenomeen te begrijpen. ASMR is, zeer beknopt omschreven, gedefinieerd als een
lichamelijke ervaring die een tintelend gevoel geeft in hoofd en ledematen, veroorzaakt door visuele of auditieve triggers. In
dit onderzoek zal ik met name focussen op de online community die ontstaan is waarin video’s gemaakt worden met visuele
en auditieve triggers die het ontspannende gevoel van ASMR bewust willen oproepen. Deze video’s worden meestal
geplaatst op het online platform Youtube.
Als tegengeluid in de traditie om visueel materiaal te analyseren vanuit enkel het kader van representatie en een focus op het
narratief zal het fenomeen ASMR - en meer specifiek hoe het fenomeen zich manifesteert op Youtube - als eerste geduid
worden met behulp van het begrip affect zoals beschreven door filosofen Deleuze en Guattari en Massumi. Vervolgens zal
ASMR als genre op Youtube beschreven worden als een kritisch genre binnen de online netwerkeconomie waarin aantallen
kijkers, beroemdheid en marktrelaties belangrijk zijn. De ASMR-community zich beroept zich namelijk allereerst op een
onbaatzuchtige uitwisseling van affectieve sensaties over en weer en pas in de tweede plaats op een uitwisseling van geld of
vastomlijnde diensten. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 929372 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | “they know it’s positive but they can’t verbalize it”. De ASMR-video,
affect en de netwerkeconomie. | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | ASMR, online video, fenomenologie, Youtube, affect, netwerkeconomie, immateriële arbeid | |
dc.subject.courseuu | Nieuwe media en digitale cultuur | |