Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHoofd, I.M.
dc.contributor.advisorKoevoets, S.
dc.contributor.authorGroot, S. de
dc.date.accessioned2016-09-21T17:00:52Z
dc.date.available2016-09-21T17:00:52Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24418
dc.description.abstractIn deze scriptie zal het fenomeen ASMR – een afkorting die staat voor autonomous sensory meridian response – beschreven worden aan de hand van de concepten van filosofen Gilles Deleuze en Félix Guattari om de op het eerste gezicht mysterieuze eigenschappen van het fenomeen te begrijpen. ASMR is, zeer beknopt omschreven, gedefinieerd als een lichamelijke ervaring die een tintelend gevoel geeft in hoofd en ledematen, veroorzaakt door visuele of auditieve triggers. In dit onderzoek zal ik met name focussen op de online community die ontstaan is waarin video’s gemaakt worden met visuele en auditieve triggers die het ontspannende gevoel van ASMR bewust willen oproepen. Deze video’s worden meestal geplaatst op het online platform Youtube. Als tegengeluid in de traditie om visueel materiaal te analyseren vanuit enkel het kader van representatie en een focus op het narratief zal het fenomeen ASMR - en meer specifiek hoe het fenomeen zich manifesteert op Youtube - als eerste geduid worden met behulp van het begrip affect zoals beschreven door filosofen Deleuze en Guattari en Massumi. Vervolgens zal ASMR als genre op Youtube beschreven worden als een kritisch genre binnen de online netwerkeconomie waarin aantallen kijkers, beroemdheid en marktrelaties belangrijk zijn. De ASMR-community zich beroept zich namelijk allereerst op een onbaatzuchtige uitwisseling van affectieve sensaties over en weer en pas in de tweede plaats op een uitwisseling van geld of vastomlijnde diensten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent929372
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title“they know it’s positive but they can’t verbalize it”. De ASMR-video, affect en de netwerkeconomie.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsASMR, online video, fenomenologie, Youtube, affect, netwerkeconomie, immateriële arbeid
dc.subject.courseuuNieuwe media en digitale cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record