De rol van leeftijd op de relatie tussen getalbegrip en technisch lezen
Summary
In deze studie is onderzocht of leeftijd de samenhang tussen technisch lezen en getalbegrip modereert bij basisschoolleerlingen uit klas 3 tot en met klas 7.
In totaal deden 173 kinderen met een gemiddelde leeftijd van 8 jaar en 4 maanden uit het reguliere onderwijs, groep 3 tot en met 7, mee aan het onderzoek. Getalbegrip werd gemeten met behulp van een symbolische vergelijkingstaak en een getallenlijntaak. Technisch lezen werd gemeten door middel van de Drie-Minuten-Toets.
Met behulp van correlatieanalyses werd de samenhang tussen leeftijd en technisch lezen, leeftijd en getalbegrip en getalbegrip en technisch lezen onderzocht. Deze drie samenhangen bleken allemaal significant. Om de moderatie van leeftijd op de samenhang tussen getalbegrip en technisch lezen te onderzoeken is gebruik gemaakt van een moderator analyse. Uit de analyses bleek dat leeftijd geen significant modererend effect had op de samenhang tussen technisch lezen en getalbegrip. Dit suggereert dat leeftijd geen invloed heeft op de samenhang tussen technisch lezen en getalbegrip.