Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorFriso-van den Bos, I.
dc.contributor.authorLoo, A. van der
dc.date.accessioned2016-09-20T17:00:41Z
dc.date.available2016-09-20T17:00:41Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24369
dc.description.abstractIn deze studie is onderzocht of leeftijd de samenhang tussen technisch lezen en getalbegrip modereert bij basisschoolleerlingen uit klas 3 tot en met klas 7. In totaal deden 173 kinderen met een gemiddelde leeftijd van 8 jaar en 4 maanden uit het reguliere onderwijs, groep 3 tot en met 7, mee aan het onderzoek. Getalbegrip werd gemeten met behulp van een symbolische vergelijkingstaak en een getallenlijntaak. Technisch lezen werd gemeten door middel van de Drie-Minuten-Toets. Met behulp van correlatieanalyses werd de samenhang tussen leeftijd en technisch lezen, leeftijd en getalbegrip en getalbegrip en technisch lezen onderzocht. Deze drie samenhangen bleken allemaal significant. Om de moderatie van leeftijd op de samenhang tussen getalbegrip en technisch lezen te onderzoeken is gebruik gemaakt van een moderator analyse. Uit de analyses bleek dat leeftijd geen significant modererend effect had op de samenhang tussen technisch lezen en getalbegrip. Dit suggereert dat leeftijd geen invloed heeft op de samenhang tussen technisch lezen en getalbegrip.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent281737
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe rol van leeftijd op de relatie tussen getalbegrip en technisch lezen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsGetalbegrip; technisch lezen; leeftijd; basisschool
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record