View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Verband tussen de Verwerking van Non-symbolische Hoeveelheden in de Hersenen en Rekenvaardigheden bij Kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Wijngaarden, DMAvan-5625114.pdf (409.5Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Wijngaarden, D.M.A. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Getalbegrip is een belangrijke voorspeller voor rekenvaardigheden. Het is echter nog niet geheel duidelijk welke componenten van getalbegrip belangrijk zijn voor de ontwikkeling van rekenvaardigheden bij kinderen van negen tot en met twaalf jaar. Getalbegrip bestaat uit drie componenten, namelijk non-symbolisch getalbegrip, symbolisch getalbegrip en mapping. Er heeft daarnaast nog weinig onderzoek plaatsgevonden naar het tijdverloop van de non-symbolische verwerking bij kinderen, dat kan worden gemeten middels EEG. Ten eerste zijn de afstandseffecten bestudeerd bij de participanten (n = 25), in de tijdvensters die gerelateerd zijn aan non-symbolisch getalbegrip. Hierbij zijn vergelijkingstaken gebruikt met een afstandsratio van 0,5 en 0,7. In geen van de vier tijdvensters (N1, P2p, N2, P3) zijn significante afstandseffecten gevonden. Ten tweede is onderzocht of er een verband bestaat tussen non-symbolisch getalbegrip en rekenvaardigheden. Met het non-symbolisch getalbegrip wordt in deze studie de automatische verwerking van non-symbolische hoeveelheden bedoeld. De gemiddelde afstandseffecten per tijdvenster zijn als onafhankelijke variabele gebruikt en de scores op de TTR zijn als afhankelijke variabele gebruikt. In tegenstelling tot wat werd verwacht, is er geen relatie gevonden tussen non-symbolisch getalbegrip en rekenvaardigheden. Mogelijke verklaringen, beperkingen en aanbevelingen voor toekomstig onderzoek worden besproken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24221
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo