Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHoogmoed, A.H. van
dc.contributor.authorWijngaarden, D.M.A. van
dc.date.accessioned2016-09-09T17:00:42Z
dc.date.available2016-09-09T17:00:42Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24221
dc.description.abstractGetalbegrip is een belangrijke voorspeller voor rekenvaardigheden. Het is echter nog niet geheel duidelijk welke componenten van getalbegrip belangrijk zijn voor de ontwikkeling van rekenvaardigheden bij kinderen van negen tot en met twaalf jaar. Getalbegrip bestaat uit drie componenten, namelijk non-symbolisch getalbegrip, symbolisch getalbegrip en mapping. Er heeft daarnaast nog weinig onderzoek plaatsgevonden naar het tijdverloop van de non-symbolische verwerking bij kinderen, dat kan worden gemeten middels EEG. Ten eerste zijn de afstandseffecten bestudeerd bij de participanten (n = 25), in de tijdvensters die gerelateerd zijn aan non-symbolisch getalbegrip. Hierbij zijn vergelijkingstaken gebruikt met een afstandsratio van 0,5 en 0,7. In geen van de vier tijdvensters (N1, P2p, N2, P3) zijn significante afstandseffecten gevonden. Ten tweede is onderzocht of er een verband bestaat tussen non-symbolisch getalbegrip en rekenvaardigheden. Met het non-symbolisch getalbegrip wordt in deze studie de automatische verwerking van non-symbolische hoeveelheden bedoeld. De gemiddelde afstandseffecten per tijdvenster zijn als onafhankelijke variabele gebruikt en de scores op de TTR zijn als afhankelijke variabele gebruikt. In tegenstelling tot wat werd verwacht, is er geen relatie gevonden tussen non-symbolisch getalbegrip en rekenvaardigheden. Mogelijke verklaringen, beperkingen en aanbevelingen voor toekomstig onderzoek worden besproken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent419357
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet Verband tussen de Verwerking van Non-symbolische Hoeveelheden in de Hersenen en Rekenvaardigheden bij Kinderen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsGetalbegrip; non-symbolisch; rekenvaardigheden; afstandseffect; EEG
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record