View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De relatie tussen een verwachte beloning en semantische taalverwerking en de rol van motivatie: een N400 EEG studie

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Brake, ARte-4018567.pdf (827.5Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Brake, A.R. te
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De motivatie van leerlingen wordt gezien als een belangrijke voorwaarde voor effectief onderwijs. Daarom worden beloningen gebruikt in het onderwijs om motivatie te stimuleren. Dit onderzoek richt zich op de vragen of een verwachte beloning, gericht op het semantisch verwerken van een zin, leidt tot een groter direct N400 effect en wat de rol van motivatie hierbij is. Zevenendertig vrouwelijke jongvolwassenen participeerden in een EEG-taak die de semantische verwerking meet met behulp van het N400 effect. Zij hebben eerst een motivatievragenlijst ingevuld, waarna EEG-opnames werden gemaakt gedurende de leestaak. Als laatste voltooiden de participanten een geheugentaak waarin ze aan moesten geven van 20 van de zinnen of deze logisch of onlogisch waren. De participanten in de beloningsconditie (n = 19) werden verteld dat voor elk juist antwoord op de geheugentaak hun financiële compensatie voor participatie zou toenemen. De controleconditie (n = 18) kreeg te horen dat zij een vast bedrag kregen. De resultaten lieten sterke N400 effecten zien in beide condities. Verdere analyses lieten zien dat de intensiteit en spreiding van het N400 cloze effect niet verschilden tussen de beloningsconditie en de controleconditie. Daarnaast zorgde de verwachte beloning in de beloningsconditie niet voor een hogere motivatie en ook niet voor een hogere score op de geheugentaak. De participanten in de controleconditie lieten zelfs betere geheugenprestaties zien. Als laatste is aangetoond dat een hoge motivatie niet zorgt voor een hogere score op de geheugentaak. Dit onderzoek draagt bij aan het onderzoek naar de mogelijk nadelige effecten van beloningen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24218
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo