Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVen, S. van der
dc.contributor.advisorVerhagen, J.
dc.contributor.authorBrake, A.R. te
dc.date.accessioned2016-09-09T17:00:40Z
dc.date.available2016-09-09T17:00:40Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24218
dc.description.abstractDe motivatie van leerlingen wordt gezien als een belangrijke voorwaarde voor effectief onderwijs. Daarom worden beloningen gebruikt in het onderwijs om motivatie te stimuleren. Dit onderzoek richt zich op de vragen of een verwachte beloning, gericht op het semantisch verwerken van een zin, leidt tot een groter direct N400 effect en wat de rol van motivatie hierbij is. Zevenendertig vrouwelijke jongvolwassenen participeerden in een EEG-taak die de semantische verwerking meet met behulp van het N400 effect. Zij hebben eerst een motivatievragenlijst ingevuld, waarna EEG-opnames werden gemaakt gedurende de leestaak. Als laatste voltooiden de participanten een geheugentaak waarin ze aan moesten geven van 20 van de zinnen of deze logisch of onlogisch waren. De participanten in de beloningsconditie (n = 19) werden verteld dat voor elk juist antwoord op de geheugentaak hun financiële compensatie voor participatie zou toenemen. De controleconditie (n = 18) kreeg te horen dat zij een vast bedrag kregen. De resultaten lieten sterke N400 effecten zien in beide condities. Verdere analyses lieten zien dat de intensiteit en spreiding van het N400 cloze effect niet verschilden tussen de beloningsconditie en de controleconditie. Daarnaast zorgde de verwachte beloning in de beloningsconditie niet voor een hogere motivatie en ook niet voor een hogere score op de geheugentaak. De participanten in de controleconditie lieten zelfs betere geheugenprestaties zien. Als laatste is aangetoond dat een hoge motivatie niet zorgt voor een hogere score op de geheugentaak. Dit onderzoek draagt bij aan het onderzoek naar de mogelijk nadelige effecten van beloningen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent847402
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe relatie tussen een verwachte beloning en semantische taalverwerking en de rol van motivatie: een N400 EEG studie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsN400-effect, verwachte beloning, semantische verwerking, motivatie.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record