dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Ven, S. van der | |
dc.contributor.advisor | Verhagen, J. | |
dc.contributor.author | Brake, A.R. te | |
dc.date.accessioned | 2016-09-09T17:00:40Z | |
dc.date.available | 2016-09-09T17:00:40Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24218 | |
dc.description.abstract | De motivatie van leerlingen wordt gezien als een belangrijke voorwaarde voor effectief onderwijs. Daarom worden beloningen gebruikt in het onderwijs om motivatie te stimuleren. Dit onderzoek richt zich op de vragen of een verwachte beloning, gericht op het semantisch verwerken van een zin, leidt tot een groter direct N400 effect en wat de rol van motivatie hierbij is. Zevenendertig vrouwelijke jongvolwassenen participeerden in een EEG-taak die de semantische verwerking meet met behulp van het N400 effect. Zij hebben eerst een motivatievragenlijst ingevuld, waarna EEG-opnames werden gemaakt gedurende de leestaak. Als laatste voltooiden de participanten een geheugentaak waarin ze aan moesten geven van 20 van de zinnen of deze logisch of onlogisch waren. De participanten in de beloningsconditie (n = 19) werden verteld dat voor elk juist antwoord op de geheugentaak hun financiële compensatie voor participatie zou toenemen. De controleconditie (n = 18) kreeg te horen dat zij een vast bedrag kregen. De resultaten lieten sterke N400 effecten zien in beide condities. Verdere analyses lieten zien dat de intensiteit en spreiding van het N400 cloze effect niet verschilden tussen de beloningsconditie en de controleconditie. Daarnaast zorgde de verwachte beloning in de beloningsconditie niet voor een hogere motivatie en ook niet voor een hogere score op de geheugentaak. De participanten in de controleconditie lieten zelfs betere geheugenprestaties zien. Als laatste is aangetoond dat een hoge motivatie niet zorgt voor een hogere score op de geheugentaak. Dit onderzoek draagt bij aan het onderzoek naar de mogelijk nadelige effecten van beloningen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 847402 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De relatie tussen een verwachte beloning en semantische taalverwerking en de rol van motivatie: een N400 EEG studie | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | N400-effect, verwachte beloning, semantische verwerking, motivatie. | |
dc.subject.courseuu | Orthopedagogiek | |