View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Wat er ook Beweegt in deze Wereld, laat het vooral de Kleuters zijn. Verkennend Onderzoek naar het Beweegaanbod van Nederlandse Basisscholen voor Kleuters

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Bastmeijer, EI-4178629 en Koster, LA-4178017 en Limpens, LGA-4173554.pdf (374.9Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Bastmeijer, E.I.
        Koster, L.A.
        Limpens, L.G.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel: In dit onderzoek wordt onderzocht wat het beweegaanbod van basisscholen voor groep 1 en 2 is. Tevens worden percepties met betrekking tot het beweegaanbod van basisscholen voor groep 1 en 2 onderzocht vanuit de perspectieven Ouder, Leerkracht en Directie. Methode: Allereerst werd door 21 reguliere basisscholen een online vragenlijst ingevuld. Kwantitatieve gegevens werden weergegeven middels beschrijvende statistiek en kwalitatieve gegevens middels een frequentiehiërarchie. Vervolgens werden 13 respondenten geïnterviewd middels een halfgestructureerd interview. Uitspraken werden gelabeld en vervolgens werden kernthema’s geïdentificeerd. Resultaten: Basisscholen bleken verschillende vormen van beweegactiviteiten aan te bieden voor kleuters, zoals vrij spel, gymles, dans, muziek, drama en spellessen. Op basis van de online vragenlijst rapporteerden scholen een tijdsduur van gemiddeld 385.95 minuten aan beweegactiviteiten per week (SD = 121.65). Scholen boden beweegactiviteiten voor kleuters hoofdzakelijk aan vanwege bevordering van hun motorische en sociale ontwikkeling. Daarnaast vonden betrokkenen beweegactiviteiten op school van belang ten behoeve van de energieregulatie van kleuters. Betrokkenen waren van mening dat kleuters plezier ervaren van het beweegaanbod en de kwaliteit en kwantiteit voldoende is, maar suggereerden de kwantiteit, controle en variatie te verhogen. Conclusie: Kleuters worden, voornamelijk door middel van vrij spel en gymles, gemiddeld ruim vijf kwartier per dag in staat gesteld om op school in beweging te zijn. Wat betreft dit beweegaanbod zijn betrokkenen op het moment tevreden, maar zien zij elk verbeteringen voor in de toekomst.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24205
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo