View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De rol van pedagogisch medewerkers in de kinderopvang bij het signaleren van kindermishandeling

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Daamen, EG-3643352.pdf (707.2Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Daamen, E.G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Kindermishandeling kan ernstige korte- en langetermijngevolgen hebben. Eerder onderzoek is voornamelijk gedaan naar de rol van leerkrachten en jeugdhulpmedewerkers in het signaleren van kindermishandeling. Doel van dit onderzoek was het krijgen van inzicht in de kennis, vaardigheden en attitude van pedagogisch medewerkers aangaande het signaleren van kindermishandeling en het op basis hiervan formuleren van verbeterpunten. Hiertoe waren de respondenten in dit onderzoek pedagogisch medewerkers. Data werd verzameld via een online vragenlijst (N = 188) en daaropvolgend semigestructureerde interviews (N = 18). Uit de resultaten bleek dat de meerderheid van de respondenten (55,32%) weleens een vermoeden van kindermishandeling heeft gehad. Daarnaast bleek dat een tekort aan kennis en vaardigheden samen met de eigen attitude een rol leek te spelen in het ervaren van handelingsverlegenheid. Zo lijken respondenten onvoldoende kennis te hebben om signalen van kindermishandeling adequaat te herkennen. Ook lijken zij ontoereikende vaardigheden te hebben om de meldcode te gebruiken en om vermoedens met ouders op een open en respectvolle manier te bespreken. De respondenten ervaarden angst om ouders vals te beschuldigen en onzekerheid bij het bespreken van vermoedens. Daarnaast lijken normen en waarden van de respondenten te kunnen veroorzaken dat een signaal niet als mogelijke kindermishandeling wordt gezien. Om handelingsverlegenheid te verminderen, hebben de respondenten behoefte aan herhaaldelijke scholing, voornamelijk in het herkennen van signalen van kindermishandeling, toepassen van de meldcode en trainen van gespreksvaardigheden. De verkregen inzichten uit dit onderzoek kunnen bijdragen aan de versterking van kinderopvangorganisaties bij de preventie en aanpak van kindermishandeling.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24108
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo