View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Evaluation of a Sexuality Education Program for Girls With a Mild Intellectual Disability: A Mixed Methods Approach

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Toren, SJvanden-3695077.pdf (666.1Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Toren, S.J. van den
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze studie werd het proces en de effectiviteit van een nieuw ontwikkeld seksueel groepscounselingprogramma (Girls’ Talk+) voor meiden met een licht verstandelijke beperking geëvalueerd. Het programma is gericht op het voorkomen en verminderen van ongewenste zwangerschappen, Seksueel Overdraagbare Aandoeningen en seksuele grensoverschrijding door het aanpakken van kennis, attitude, eigen-effectiviteit, zelfvertrouwen en het sociale netwerk. De steekproef bestond uit 18 interventie groepen met 103 meiden met een licht verstandelijke beperking en 12 controle groepen, waarin 127 meiden met een licht verstandelijke beperking zaten. Evaluatie vond plaats aan de hand van 230 vragenlijsten van de participanten, 17 logboeken van trainers en 10 interviews met trainers. Door middel van een mixed methods aanpak met triangulatie werden de onderzoeksvragen beantwoord. De resultaten maakten duidelijk dat de trainers en participanten tevreden waren met Girls’ Talk+. Daarnaast werd de effectiviteit aangetoond voor het verbeteren van kennis, attitude en eigen-effectiviteit in relatie tot seksualiteit. Er werden geen effectieve resultaten gevonden voor zelfvertrouwen en het betrekken van het sociale netwerk. De uitvoering was niet optimaal. Deze resultaten zijn veelbelovend, aangezien de tevredenheid is aangetoond, evenals de effectiviteit voor meerdere uitkomstmaten en door meerdere informanten. Toekomstige studies zouden de lange termijn effecten moeten evalueren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23934
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo