Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLonden-Barentsen, M. van
dc.contributor.advisorBaar, P.
dc.contributor.authorToren, S.J. van den
dc.date.accessioned2015-09-17T17:01:29Z
dc.date.available2015-09-17T17:01:29Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23934
dc.description.abstractIn deze studie werd het proces en de effectiviteit van een nieuw ontwikkeld seksueel groepscounselingprogramma (Girls’ Talk+) voor meiden met een licht verstandelijke beperking geëvalueerd. Het programma is gericht op het voorkomen en verminderen van ongewenste zwangerschappen, Seksueel Overdraagbare Aandoeningen en seksuele grensoverschrijding door het aanpakken van kennis, attitude, eigen-effectiviteit, zelfvertrouwen en het sociale netwerk. De steekproef bestond uit 18 interventie groepen met 103 meiden met een licht verstandelijke beperking en 12 controle groepen, waarin 127 meiden met een licht verstandelijke beperking zaten. Evaluatie vond plaats aan de hand van 230 vragenlijsten van de participanten, 17 logboeken van trainers en 10 interviews met trainers. Door middel van een mixed methods aanpak met triangulatie werden de onderzoeksvragen beantwoord. De resultaten maakten duidelijk dat de trainers en participanten tevreden waren met Girls’ Talk+. Daarnaast werd de effectiviteit aangetoond voor het verbeteren van kennis, attitude en eigen-effectiviteit in relatie tot seksualiteit. Er werden geen effectieve resultaten gevonden voor zelfvertrouwen en het betrekken van het sociale netwerk. De uitvoering was niet optimaal. Deze resultaten zijn veelbelovend, aangezien de tevredenheid is aangetoond, evenals de effectiviteit voor meerdere uitkomstmaten en door meerdere informanten. Toekomstige studies zouden de lange termijn effecten moeten evalueren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent682098
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleEvaluation of a Sexuality Education Program for Girls With a Mild Intellectual Disability: A Mixed Methods Approach
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsseksuele voorlichting; Girls’ Talk+; kennis; attitude; eigen-effectiviteit; meiden met een licht verstandelijke beperking
dc.subject.courseuuMaatschappelijke Opvoedingsvraagstukken


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record