View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Tekstuele analyse van INTO THE WOODS (2014)

        Thumbnail
        View/Open
        redactieslag - Roeby Krenn 3860744 - Eindwerkstuk April 2016.docx (12.35Mb)
        Publication date
        2016
        Author
        Krenn, R.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek behandelt de relatie tussen de cinematografie en de muziek in de film INTO THE WOODS (2014). Het verhaal van deze film is oorspronkelijk geschreven in de vorm van een musical met muziek van Stephen Sondheim. In eerder onderzoek heeft Alexandra Grabarchuk de muzikale en dramatische mechanismen in de deconstructie van de musical INTO THE WOODS onderzocht. In dit onderzoek wordt niet alleen de muziek en de tekst, maar ook de relatie met de cinematografie, oftewel het beeld geanalyseerd. Muziek lijkt vaak bij te dragen aan de karakterisering van de personages. Het beeld leidt de kijker naar de details die hij moet zien. Door de visuele technieken van het medium geeft het beeld extra betekenis aan het verhaal. Andersom voegt de muziek weer betekenis toe aan het beeld doordat ritme- en tempowisselingen betekenis creëren in termen van tijd, die het beeld niet direct kan laten zien. In de analyse van INTO THE WOODS worden drie scènes geanalyseerd, waarbij wat betreft de cinematografie wordt gekeken naar de shotwisselingen, camera-afstanden en camerabeweging. Bij de muziek wordt gekeken naar de veranderingen in ritme, tempo en toon. De film INTO THE WOODS laat door middel van de muziek en het beeld op specifieke wijze zien hoe de karakters van de personages in elkaar zitten. Waar de muziek niet direct de reactie van de tegenspeler kan laten horen, kan het beeld dit wel laten zien. En waar het beeld niet de angst of onrust van een personage direct kan laten zien, kan de muziek dit wel laten horen en voelen. Zowel de muziek als de cinematografie zijn dus van toegevoegde waarde voor elkaar voor de karakterisering van het personage.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23895
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo