View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Statusgroepen en Prosociaal en Coërcief Strategiegebruik in de Brugklas

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Corten, NAE-4211898 en Erning, RMvan-3844919 en Mark, TCMvd-4151720 en Wit, REde-3906175.pdf (331.4Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Corten, N.A.E.
        Erning, R.M. van
        Mark, T.C.M. van der
        Wit, R.E. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Onderwerp. De Resource Control Theory (RCT; Hawley, 1999) stelt dat sociale dominantie (resource control) door zowel prosociale als coërcieve strategieën kan worden bereikt. In dit onderzoek is gekeken hoe verschillende combinaties van populariteit en geliefdheid (impopulair-niet geliefd, populair-geliefd, en gemiddeld) verschillen in het gebruik van procosiale strategieën, inspiring followers, coërcieve strategieën en pesten. Methode. Er is gebruik gemaakt van reeds beschikbare data afkomstig van het onderzoek Dynamics of Youth van de Universiteit Utrecht (n=293, 150 meisjes). De variabelen zijn gemeten aan de hand van peernominaties. Om de hoofd- en interactie effecten van de drie clusters en sekse op de onafhankelijke variabelen te meten, zijn verschillende MANOVA’s uitgevoerd. Resultaten. Er is een significant hoofdeffect van cluster gevonden. Dit effect werd alleen bij inspiring followers gevonden. Adolescenten in het populair-geliefde cluster gebruikten inspiring followers het meest, adolescenten in het impopulair-niet geliefde cluster het minst. Ook werd er een significant hoofdeffect van sekse gevonden. Meisjes scoorden hoger op inspiring followers, en lager op coërcief strategiegebruik en pesten dan jongens. Er was geen significant interactie-effect tussen sekse en cluster op strategiegebruik. Conclusie. De drie clusters van Van den Berg, Burk, en Cillessen (2015) verschillen minder van elkaar dan verwacht werd. Deze resultaten geven slechts in beperkte mate evidentie om de clusters te kunnen valideren. Implicaties voor de praktijk en suggesties voor vervolgonderzoek worden besproken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23871
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo