View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Fysiek verbeeldende werkvormen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Fysiek Verbeeldende Werkvormen.pdf (1.586Mb)
        Publication date
        2016
        Author
        Limpt, L.B. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In het huidige (aardrijkskunde)onderwijs wordt tegen twee problemen aangelopen. De intrinsieke motivatie van leerlingen is laag en de lesstof beklijft onvoldoende. Hierdoor is het leerrendement in het onderwijs lager dan gewenst. Om beide problemen aan te pakken moet er in de didactiek van het aardrijkskundeonderwijs iets veranderen. Dit onderzoek laat een nieuwe didactische aanpak voor het aardrijkskundeonderwijs zien en biedt handvaten voor het ontwerpen en effectief inzetten van dit soort werkvormen. De volgende onderzoeksvraag is opgesteld: hoe kunnen fysiek verbeeldende werkvormen het beste ontworpen en uitgevoerd worden, zodat ze effectief en uitvoerbaar zijn? Voor fysiek verbeeldende werkvormen kan de volgende definitie worden gebruikt: leerlingen leren door lichamelijk activiteiten (zich verplaatsen door het lokaal of handelingen op hun plaats), waardoor (geografische) processen worden verduidelijkt, nagebootst en/of vereenvoudigd. De beantwoording van de onderzoeksvraag is opgesplitst in twee delen. Deel een is het voorbereidend onderzoek, wat is gebaseerd op interviews en literatuurstudie. Het tweede deel is een ontwerponderzoek, gebaseerd op de stappen van Educational Design Research. Deze onderzoekmethode bestaat uit het formuleren van een productvoorstel, een screening, een focusgroep, een walkthrough en een try-out. Uit het onderzoek blijkt dat fysiek verbeeldende werkvormen vanuit zowel de theorie als de praktijk een waardevolle toevoeging voor het onderwijs zijn en dat betrokken vakdidactici, docenten en leerlingen erg enthousiast zijn. De werkvormen en ontwerpprincipes kunnen direct worden toegepast in de praktijk van het voortgezet onderwijs. Vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op het experimenteel uittesten van het leereffect of het steekproefsgewijs onderzoeken naar de algemene houding van docenten en leerlingen tegenover fysiek verbeeldende werkvormen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23842
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo