View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Formatieve assessment en deep-processing binnen het HBO

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Kruiper 4099206.docx (162.1Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Kruiper, S.M.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek focust zich op de voorspellende waarde van het gebruik van formatieve assessment op de mate van deep-processing bij studenten op het HBO, waarbij formatieve assessment is opgedeeld in vijf vormen onderscheiden door Black & Wiliam (2009). Participanten vanuit de Hogeschool Rotterdam kregen de R-SPQ-2F en vragenlijst formatieve assessment voorgelegd. Na uitvoering van een multipele regressie bleek het gebruik van formatieve assessment een significant aandeel van de variantie in deep-processing te verklaren (p = .002, f 2 = .29). Vorm vijf: ‘Studenten activeren om zichzelf te zien als eigenaar van hun eigen leerproces’ bleek hierbij de grootste voorspellende waarde te hebben voor deep-processing (p < .001, f 2 = .19). Daarnaast bleken het gebruik van formatieve assessment en de tevredenheid hierover positief te correleren ( r(86) = .407, p < .001). Het gebruik van formatieve assessment binnen het HBO wordt aan de hand van de resultaten aangemoedigd, al is nog niet geheel duidelijk welke vormen van assessment het meest effectief zijn om de deep-processing benadering te bevorderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23804
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo