dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Schölvinck, B.A. | |
dc.contributor.author | Kruiper, S.M.A. | |
dc.date.accessioned | 2016-08-24T17:00:41Z | |
dc.date.available | 2016-08-24T17:00:41Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23804 | |
dc.description.abstract | Dit onderzoek focust zich op de voorspellende waarde van het gebruik van formatieve assessment op de mate van deep-processing bij studenten op het HBO, waarbij formatieve assessment is opgedeeld in vijf vormen onderscheiden door Black & Wiliam (2009). Participanten vanuit de Hogeschool Rotterdam kregen de R-SPQ-2F en vragenlijst formatieve assessment voorgelegd. Na uitvoering van een multipele regressie bleek het gebruik van formatieve assessment een significant aandeel van de variantie in deep-processing te verklaren (p = .002, f 2 = .29). Vorm vijf: ‘Studenten activeren om zichzelf te zien als eigenaar van hun eigen leerproces’ bleek hierbij de grootste voorspellende waarde te hebben voor deep-processing (p < .001, f 2 = .19). Daarnaast bleken het gebruik van formatieve assessment en de tevredenheid hierover positief te correleren ( r(86) = .407, p < .001). Het gebruik van formatieve assessment binnen het HBO wordt aan de hand van de resultaten aangemoedigd, al is nog niet geheel duidelijk welke vormen van assessment het meest effectief zijn om de deep-processing benadering te bevorderen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 166074 | |
dc.format.mimetype | application/zip | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Formatieve assessment en deep-processing binnen het HBO | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | deep-processing; formatieve assessment; hoger onderwijs; HBO; feedback; zelfregulatie | |
dc.subject.courseuu | Onderwijskunde | |