Strategieën van leerkrachten, gericht op de cognitieve vaardigheden van leerlingen, tijdens samenwerkend leren in homogene en heterogene groepen. Een onderzoek in het voortgezet onderwijs.
Summary
Bij samenwerkend neemt de leerkracht de rol van coach. De leerkracht kan hierbij verschillende strategieën toepassen. Het huidige onderzoek richt zich op de strategieën van leerkrachten, gericht op de cognitieve vaardigheden van mavo- en havo-leerlingen, tijdens samenwerkend leren in de richting van het individu, de groep en de klas. Daarbij wordt onderzocht wat het verschil is in de toepassing van deze strategieën tussen homogene en heterogene groepssamenstellingen. Ook richt huidig onderzoek zich op de overwegingen die leerkrachten maken bij het toepassen van de betreffende strategieën. Onderzoek is uitgevoerd middels observaties aan de hand van event-sampling en stimulated recall interviews. Uit de resultaten is gebleken dat leerkrachten onderling verschillen in de toepassing van strategieën in homogene en heterogene groepsamenstellingen. Vervolgonderzoek moet zich daarom onder andere richten op het onderzoeken van meer leerkrachten en klassen.